صدر:اکثریت اعضای کمیسیون سیاسی مجمع موافق حضور سپنتادرشورا هستند

انوار- عضو زرتشتی شورای شهر یزد در توئیتر خود، خبر حضورش در جلسه شنبه (دیروز) شورای شهر یزد را تکذیب کرد و نوشت: «موضوع دیگر سپنتا نیست؛ موضوع حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران است.» در همین حال دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت و گو با خراسان توضیحاتی درباره چند و چون رسیدگی به این موضوع در مجمع ارائه کردند.

 سپنتا نیکنام  توئیت دیروز  خود را در واکنش به خبر برخی کانال‌ها و سایت های خبری که از حضورش در صحن شورای شهر یزد سخن گفته بودند، منتشر و تأکید کرد: «این خبر کذب است. من تا زمانی که تکلیف عضویت اقلیت ها در دوره های بعد شورای شهر مشخص نشود به شورای شهر نمی روم.» اشاره این عضو زرتشتی شورای شهر یزد به مصوبه مجلس درباره عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر است که اکنون در مجمع تشخیص به سر می برد. در روزهای گذشته برخی اظهارنظرها از حل شدن مشکل سپنتا نیکنام عضو معلق شده شورای شهر یزد حکایت داشت؛ از جمله رئیس شورای شهر یزد صراحتاً از فراهم شدن زمینه بازگشت او به شورای شهر یزد با تصمیم مجمع تشخیص خبر داده بود. در عین حال سپنتا نیکنام روز گذشته درباره تعیین تکلیف امکان حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر نوشت که موضوع دیگر سپنتا نیست؛ موضوع حقوق اقلیت‌های مذهبی  است.
صدر: پرونده سپنتا 2 بار در کمیسیون سیاسی مجمع بررسی شده است
در همین حال، سید محمد صدر عضو اصلاح طلب و دبیر کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان این که این پرونده دو بار در کمیسیون سیاسی مجمع بررسی شده است گفت: این پرونده باید در نوبت صحن علنی مجمع قرار بگیرد. دبیر کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: کمیته دیگری قرار نیست این پرونده را بررسی کند. وی  که با خراسان گفت وگو می کرد در پاسخ به این که آیا رسیدن به نظر نهایی در مجمع با توجه به این که مهلت قانونی عضویت وی در شورای شهر تا قبل از 22 فروردین ماه به اتمام می رسد مشکلی ایجاد  نمی کند؟ گفت: به نظرم این مشکل با تصمیم مجمع حل خواهد شد. این عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره این سخن رئیس شورای شهر یزد که گفته بود علی شمخانی، پیغام داده که اعضای این کمیسیون خواستار لغو حکم تعلیق عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد از سوی دیوان عدالت اداری هستند گفت: شمخانی رئیس کمیسیون سیاسی- امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و آقای رضایی هم دبیر مجمع. این دو نفر  درباره قرار گرفتن این پرونده در دستور مجمع تصمیم می‌گیرند. وی در این باره که  برخی مدعی هستند پرونده سپنتا باید  22 فروردین تعیین تکلیف شود تا وی  بتواند  به شورای شهر یزد برگردد گفت: برای حل این موضوع شورای شهر یزد تصمیماتی گرفته است. صدر درباره نظر کمیسیون سیاسی در مورد وضعیت «سپنتا» گفت: اکثریت اعضای کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق ادامه حضور آقای نیکنام در شورای شهر یزد هستند.


مجید انصاری: تا به حال پرونده سپنتا نیکنام در صحن علنی مجمع بررسی نشده است
حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به خراسان گفت: رسیدگی به موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان روند خاصی داردبه این ترتیب که مورد اختلافی پس از ارجاع به مجمع توسط رئیس مجمع به کمیسیون های تخصصی برای بررسی ارجاع می شود ،کمیسیون های مربوط پس از بررسی، گزارش کتبی و رسمی خود را به هیئت رئیسه مجمع ارائه می کنند سپس موضوع در دستور کار صحن علنی مجمع قرار می گیرد. وی با بیان این که  تا به حال پرونده سپنتا نیکنام در صحن علنی مجمع بررسی نشده است ،افزود: اما این پرونده علاوه بر کمیسیون سیاسی- دفاعی در کمیسیون حقوقی مجمع به عنوان  کمیسیون فرعی بررسی شده است.البته هنوز گزارش بررسی ها در اختیار اعضا قرار نگرفته است طبق اطلاعات بنده قبل از تعطیلات سال نو  کار کمیسیون ها تمام شده بود.
نظر کمیسیون مبنای رای گیری مجمع خواهد بود
وی با بیان این که مجمع هر دو هفته یک بار شنبه ها تشکیل جلسه می دهد گفت: دستور کار مجمع معمولا 4 تا 5 روز قبل از جلسه علنی به اعضا اعلام می شود. انصاری در پاسخ به این سوال که گفته شد نظر کمیسیون های سیاسی ، دفاعی و حقوقی مجمع نسبت به بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد مثبت بوده است  آیا این نظر بر نظر نهایی مجمع موثر خواهد بود؟ گفت: هنوز از نتیجه کمیسیون ما اطلاعی نداریم اما به هر حال نظر تخصصی و کارشناسی کمیسیون برای مجمع مهم است چرا که نظر کمیسیون مبنای مباحث اعضا و رای گیری مجمع خواهد بود. گاهی نظر کمیسیون عینا تصویب می‌شود و گاهی هم خیر ،یعنی بستگی به فضای بحث و قدرت استدلال طرف های موضوع دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره این پرونده چیست؟ با بیان این که موافق حضور وی در شورای شهر یزد هستم ، گفت: جدا از پرونده آقای سپنتا به لحاظ شرعی و حقوقی ایرادی بر حضور اقلیت های دینی  در شوراهای شهر و روستا در صورتی  که منتخب مردم باشند وارد نمی دانیم، افزون بر این با فرض پذیرفتن اشکال شورای نگهبان به مصوبه مجلس به مصلحت نظام می دانم که این فرصت را از هموطنان دینی و خود نگیریم . انصاری درباره احتمال رایزنی با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اطلاعی از رایزنی ها ندارم.وی در این باره که برخی مدعی هستند پرونده سپنتا باید  22 فروردین تعیین تکلیف شود تا وی بتواند  به شورای شهر یزد برگردد، گفت: ببینید، تصمیم نهایی درباره این پرونده پس از طی شدن روند رسیدگی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص خواهد شد یعنی مطرح شدن موضوع در صحن علنی  مجمع و رای گیری و اخذ تصمیم نهایی درباره آن ،سپس ارسال مصوبه مجمع  به مجلس و رئیس جمهور برای  ابلاغ به عنوان قانون. وی تاکید کرد: طی شدن این مراحل زمان خواهد برد. بنابراین نمی توان تاریخ دقیقی برای آن تعیین کرد.